Saturday, March 31, 2012

origami..

orait2.. semalam, 30/3, sy ada 1 presentation berkumpulan.. present macam mana conduct meeting.. utk subjek effective communication.. tapi bukan pasal meeting tu yang mau crita sini.. ni pasal point yang sy cadang/sokong dalam meeting tu(kononnya, padahal da wat skrip siap2), origami..

hehe.. origami.. "ori" dalam Jepun maksudnya lipat.. "kami" (kami sebut sebagai "gami" sebab Rendaku) maksudnya kertas.. origami ni xda guna gam, gunting mcm tu.. just paper folding.. kalo yg guna gam tu Kirigami............. kalo onigiri mcm mana pla? hak3~tapi kan.. dari mana sebenarnya origami?kalo ada yg ckp, "kui3..budak ni..dari Jepun la..da words pun Jepun..", well, cuba fikir..tsunami tu pkataan Jepun jugak kan, so betul ka tsunami dari sana??.. x kan3..negara len pun ada tsunami..tp mgkin Jepun yg kerap, n words "tsunami" tu diguna pakai sluruh dunia.. right?

jadi.. yah.. berdasarkan bacaan bberapa hari, sy dpt simpulkan origami atau seni memanipulasikan kertas ni, asal dari China..tp mungkin mula popular time sampai di Jepun.. hik3..

rasanya ramai jugak kan yg suka wat origami ni?..ok, kelebihan origami..

-both hands work, jadi dapat mengaktifkan otak kiri n kanan..
-melatih sikap sabar, visual memory,kreativiti..
-dapat kurangkn stress..
-xperlu byk bahan.. kertas jak..
-selamat n sapa2 pun bleh wat..

n many more.. haha~

sapa yg terbaca ni, n mau buat bleh la tengok sini..tp ni yg simple jak la..yg 3D segala macam tu n utk tau lebih banyak pasal origami, leh tengok sini.. hehe..

orait2.. da keja len lagi ni.. daa~

# imej origami atas tu, bkn wat sendiri, amik dr google..huhu..









2 comments:

Kak Imun March 31, 2012 at 5:28 PM  

wah, klu pandai mau jg buat yg bentuk tupai tu...><

Fazilah April 1, 2012 at 12:39 AM  

haha..bleh jak tu.. ada jak tu d tenet.. kui3..

  © Free Blogger Templates Blogger Theme II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP